„Despre cum am format eu Omul Nou in ultimii ani ai comunismului” se intoarce (VI)


Partea a VI-a: Ce e in trend ca sa fii UN CADRU DIDACTIC CARE SE RESPECTA- tot felul de chestii moderne, de la tinuta cadrului didactic la metodele de invatamant -sfarsitul anilor ’80

Un cadru didactic care se respecta trece de tinuta cu fusta larga similara gospodinelor post-belice la tinuta cu umeri supradimensionati croita din materialul primit cadou ocazional (pentru ca in magazin nu se gaseste) si cusut de croitoreasa personala care stie sa inchipuie haine dupa unele modele din revista de profil.
Un cadru didactic care se respecta este inventiv si foloseste perdelele (colorate si cu model in frunzulite) in loc de dantela, pentru a-si imbogati garderoba cu frumoase rochite si bluzite de gala.
Pentru un cadru didactic care se respecta, la orice varsta, palaria asortata purtata pe strada, in clasa, la sedinte si in orice context oficial este O-BLI-GA-TO-RI-E! Ca si flecurile metalice de la tocurile de minimum 5 centimetri, pentru a creste durata de viata a pantofilor -procurati cu pretul unei imbulzeli in care palaria era sa nu-si mai revina la forma normala. Plus dovada de curaj pe care o faci, purtand astfel de flecuri cand iei curba in viteza pe holul scolii, care este dotat cu un mozaic bine lustruit de personalul de intretinere! Este evident pericolul in care se afla palaria, aflata si asa in echilibru instabil, atat in urma micii incaierari de la Incaltaminte, cat si din cauza actiunii neprevazute a ploii, care a produs o ciudata reactie de stramtare si scurtare a calotei !!!
Pe timp friguros, un cadru didactic care se respecta poarta cu mandrie pulovere, fuste, jachete, rochii si chiar pantaloni din PNA (sau din mohair, daca are pe CINEVA unde trebuie…), toate impletite seara, ca la televizor se termina repede programul.
Un cadru didactic care se respecta foloseste, in activitatea didactica, metodele cele mai moderne: fie Activitatea frontala (ca presupune mai multa disciplina, mai ales daca le ceri elevilor cu un ton hotarat: „Ochii in ceafa celui din fata ta!!!!”), fie Munca Independenta, in cadrul careia elevul se va baricada cu ce are la indemana (ca doar stim de la Istorie ca romanul este inventiv cand isi apara raul-ramul) astfel incat toata lumea sa stea cu ochii DOAR in foaie pana zic eu, altfel cine stie ce consecinte dramatice vor avea loc.
Dupa patru ani derulati astfel, colegii de clasa se vor recunoaste intre ei doar dupa forma cefei si nu vor face corelatia intre numele colegului si felul in care acesta arata, ca doar nu la asta vin ei la scoala!
Un cadru didactic care se respecta foloseste fise de MUNCA INDEPENDENTA scrise la indigo, ca de imprimanta inca nu se auzise. Inca de la clasa I, corecteaza utilizand bareme de notare in care o virgula uitata sau pusa anapoda valoreaza 0,05 puncte iar explicatia asupra intelesului notei 7,37 la acelasi nivel de scolarizare o lasa pe seama familiei, ca doar trebuie sa faca si aceasta ceva pentru educatia copiilor. Rezultatele evaluarilor se afiseaza la Panou, ca sa vada toata lumea cine este destept si cine se incapataneaza sa se opuna activitatii patriotice de formare a Omului Nou.
Ca sa demonstreze ca este pe drumul cel bun cu formarea Omului Nou, un cadru didactic care se respecta participa cu elevii la diferite competitii, cum ar fi Olimpiadele de Romana si Mate de la clasele primare, unde cu siguranta se vor obtine rezultate bune, pentru ca stie subiectele de o luna si le-a tocat cu elevii selectati pana acestia au inceput sa le viseze cu ochii deschisi.
……………………………………………………………………………..
In nemernicia mea, am incercat si eu sa ma raliez acestor curente si tendinte.
Dar – fiind cea cucapulniciodatasuficientdeplecat- am cam „fentat” unele dintre acestea.
Confectionatul hainelor era una dintre activitatile pe care le desfasuram personal, ca am crescut intr-o familie in care toata lumea se pricepea la asta.
Dupa ce am impletit (din PNA, desigur) cate un item din fiecare produs de imbracaminte posibil m-a apucat un plictis mortal pentru aceasta activitate mancatoare de timp, incat abia dupa catva timp am mai pus mana pe andrele si m-am apucat iar sa car cu sacosa carti de citit de la Biblioteca. Si uite asa am ramas cu garderoba mai saraca!
Cu palaria si flecurile pot sa spun ca m-am incadrat in tendinte (fiind prea vizibile, nu puteam sa fentez), dovada stau frumoasele fotografii alb-negru din cadrul diferitelor activitati.
Cu metodele moderne de asemeni nu am putut sa ma sustrag, din motive de asistenta la clasa (vezi partea in care m-am luat de bietul Director). Mai putin chestia cu ochii in ceafa celui din fata, ca ma pufnea rasul doar la gandul ca as spune asa ceva si i-as vedea pe copii executand- plus aroganta mea proverbiala, datorita careia consideram ca e mai important sa se uite LA MINE! Ehhh, greselile tineretii- dar din pacate am ramas necorijata din acest punct de vedere didactic.
Am scris si eu la indigo, de mi s-a cocosat degetul mijlociu. Am corectat si eu dupa bareme, ca altfel era nenorocire!
Cand au mai crescut copiii, dadeam lucrarea de control odata cu ei. Faceam corectarea si notarea impreuna. Probabil sunt unii dintre ei care nici acum nu cred ca eu luam intr-adevar 8,45 la Mate, cand ei luau 10, 9,95… Probabil credeau ca asa ma joc eu, ca sa-i incurajez. Probabil. Dar NU e sigur…
Cu putin timp inainte de Revolutie, bunica mea s-a dus la cele vesnice si reusesc si eu sa ma invoiesc pentru inmormantare. Cat am lipsit, a trebuit ca si copiii mei sa participe la o selectie mentru nu-stiu-ce cerc de performanta. Cade in sarcina aceleiasi vajnice Zmeoaice- comandanta mea de pionieri- sa nominalizeze cativa copii pentru a participa la testare. Ca de obcei, se descurca excelent si-i nominalizeaza pe cei mai buni.
Ma intorc la scoala. Copiii MEI mi se plang ca au fost luati in ras de cei de la alte clase, in sensul „bai, fraierilor, noi stim subiectele de test de acu’ o luna si stim rezolvarile pe de rost, voi ce cautati aici???”. Avem totusi noroc si este admis Italianul la cerc, aduce in clasa ceea ce se lucreaza acolo si rezolvam si noi la ore.
Vine Revolutia si se inventeaza premiile de excelenta. Pregatesc si eu pentru copiii MEI diplome si, fiind cu litera A, sunt prima de la clasa a IV-a care le imparte pe scena, la festivitatea de premiere. Nu sunt la fel de multe ca la alte clase.
Ma intorc mai spre spatele scenei si aud pe cineva zicandu-mi la ureche: „Felicitari, Ileano! Copiii TAI au MUNCIT pentru premiile primite! Pe cand pramatiile mele, desi au stiut intotdeauna subiectele dinainte, tot nu au luat toti premii!!!”
E bine si la ureche…
Va urma???

Comentează sau lasă un răspuns

