Galerie

Comentarii despre inscrierea si evaluarea psihosomatica la clasa pregatitoare si clasa I


Update- 26.02.2016- Atenție, această postare conține informații din anul 2012.
Update, 26.02.- de la Denisa (in Comentarii): Pentru Bucuresti, gasiti detalii despre programarea la evaluarea psihosomatica aici:  http://www.cmbrae.ro

 

Update, 24.02.- MECTS a publicat modele de fise de evaluare:

NOU!!! via MECTS Cls. pregatitoare-exemplu fisa_evaluare_criterii

NOU!!! via MECTS Cls. pregatitoare-exemplu fisa_evaluare_criterii (2)

( vezi si: https://educatieincluziva.wordpress.com/hai-la-scoala/ )

Update, ora 14.44 Ma bucur ca mai cititi, dar ceva opinii legate de tema…?

M-am decis sa-mi dau si eu cu parerea cu privire la modul de implementare a METODOLOGIEI PRIVIND CUPRINDEREA COPIILOR ÎN CLASA PREGĂTITOARE ȘI ÎN CLASA I PENTRU ANUL ȘCOLAR 2012-2013.

Toate comentariile sunt doar pareri personale, deci va rog sa le considerati ca atare.

In primul rand, trebuie sa remarc faptul ca Metodologia este doar pentru acest an. Este corect asa, deoarece, in urma implementarii, poate se vor extrage niste lectii invatate si in anii urmatori Metodologiile se vor imbunatati.

Cat despre evaluarea dezvoltarii copiilor, consider ca nu este doar oportuna, ci OBLIGATORIE pentru oricare parinte sau reprezentant legal care trebuie sa-si dea copilul la scoala.- cu sau fara Metodologie. In orice conditii si pentru orice copil, cred ca un control anual complet al starii de sanatate si al dezvoltarii psihice este un mod prin care parintele demonstreaza ca isi ingrijeste copilul, cu atat mai mult la intrarea in scoala!

Sa vedem ce zice Metodologia cu privire la aceasta evaluare:

„Art. 7 (1) Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor, menționată la art. 5 și art. 6, se efectuează sub coordonarea centrului Județean/al municipiului București de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE), în perioada prevăzută de calendarul înscrierii în clasa pregătitoare și în clasa I.

Conform Calendarului, intre 19-29 februarie se afiseaza programul de evaluare si se realizeaza evaluarea copiilor „pentru care Metodologia privind cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare şi în clasa I pentru anul şcolar 2012-2013 prevede [ca se face evaluarea] și părinții solicită această evaluare”. Am auzit pareri conform carora, acolo unde parintii nu solicita, evaluarea nu este realizata. Evident ca evaluarea elevilor NU se realizeaza fara acordul (scris al) parintilor, asta este si practica noastra curenta in serviciile de sprijin prin profesori itineranti. De aici insa deriva concluzia ca ne-efectuarea evaluarii duce la inscrierea copiilor pe propria raspundere a sustinatorilor legali. Inclin sa cred in continuare ca aceasta evaluare ar trebui sa fie considerata obligatorie de fiecare parinte, cu sau fara metodologie.

CJRAE/CMBRAE= Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala/ Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, institutii de nivel judetean care au rol de coordonare pe palierele serviciilor educationale specializate. Vezi Regulamentul aici  : http://educatieincluziva.files.wordpress.com/2011/11/omects-5555-2011-pentru-aprobarea-regulamentului-privind-organizarea-si-functionarea-cjrae.pdf

(2) În evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor va fi implicat personalul de specialitate al CJRAE/CMBRAE, personal de specialitate din alte instituții/unități, precum și medici școlari sau medici de familie, după caz.

Medicii scolari sunt cooptati de regula in mediul urban acolo unde ei exista, in rest e vorba de medicii de familie, care de exemplu in mediul urban asigura asistenta medicala pentru unitatile de invatamant.

Deoarece in CJRAE/CMBRAE exista un numar limitat de angajati de specialitate, probabil se vor organiza echipe in colaborare cu alte institutii din sistemul de invatamant. Aceste echipe probabil va trebui sa fie instruite in aplicarea si interpretarea instrumentelor de evaluare.

(3) Comisia județeană/a municipiului București poate decide organizarea evaluării dezvoltării psihosomatice a copiilor atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât și în diferite zone ale județului/municipiului București, pentru a facilita accesul părinților și al copiilor la această evaluare.

Deci la panoul de afisaj al scolii probabil se vor afisa atat locul cat si programul de evaluare.

(4) Perioada de desfășurare a evaluării dezvoltării psihosomatice, programul zilnic stabilit pentru aceasta, precum și adresele unităților/instituțiilor la care se desfășoară evaluarea sunt stabilite de comisia județeană/a municipiului București și sunt afișate la toate unitățile de învățământ și pe site-ul ISJ/ISMB.

(5) Rezultatul evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului este comunicat, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.

Poate ca solicitarea unei re-evaluari intr-o alta comisie a CJRAE ar fi putut fi mai linistitoare pentru parinti.

(6) Rezultatul evaluărilor dezvoltării psihosomatice a copiilor din județ/municipiul București este înscris într-un proces-verbal, semnat de specialiștii care au efectuat evaluarea. CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei județene/a municipiului București, care asigură păstrarea sa la dosarul comisiei.

Eu cred totusi ca rezultatul la care se refera Metodologia este de fapt raspunsul la intrebarea: unde se poate inscrie copilul: clasa pregatitoare, clasa I sau trimiterea la gradinita?
(7) În baza procesului-verbal, comisia județeană/a municipiului Bucureşti stabilește nivelul de clasă – clasa pregătitoare, respectiv clasa I – la care vor fi înscriși copiii, sau stabilește înscrierea copilului în învățământul preșcolar, conform rezultatului evaluării dezvoltării psihosomatice și prevederilor prezentei metodologii.

(8) Decizia comisiei județene/a municipiului București, referitoare la nivelul de clasă la care urmează a fi înscriși copiii care au participat la evaluarea dezvoltării psihosomatice, este comunicată prin afișare la unitățile de învățământ.

Parerea mea este ca importanta cea mai mare o are medicul de familie. Parintii responsabili ar trebui sa solicite medicilor de familie fara intarziere sa realizeze evaluarea starii de sanatate, a dezvoltarii fizice si psihice prin efectuarea oricarei investigatii/oricarul consult considerat necesar. In urma acestor demersuri, medicii specialisti sau doar medicul de familie pot stabili daca un copil este „pregatit”, dupa caz, pentru clasa pregatitoare sau clasa I. Toate rezultatele, observatiile si recomandarile pot fi prezentate ca documentatie la comisia care face”evaluarea psihosomatica”.

Cat priveste intrebarea „in ce consta aceasta frumoasa si utila evaluare psihosomatica”, ne putem face o idee din proiectul de Metodologie pentru evaluarea la finalul clasei pregatitoare: 

01_ENCP_Metodologie

si din:

01_ENCP_Raport de evaluare

Sunt doar in stadiul de proiect, dar cel putin partial ne putem face o idee .

Cap. III Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul

Art. 8. (1) Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea în clasa pregătitoare, respectiv în clasa I la școala de circumscripție vor fi înmatriculați la unitatea de învățământ solicitată.

Este calea cea mai rapida, parintii si copiii scapand de stress. Dar uneori scoala de langa casa nu este cea mai potrivita pentru copilul tau. De multe ori, alegerea nu este atat de simpla.Evaluarea facuta ar mai trebui sa arate daca un copil cu anumite probleme poate fi scolarizat in scoala de masa si cu ce recomandari. Sau daca un copil rezista la „plimbarea” la o scoala din alt cartier. Sau are nevoie de o scoala in care exista asistenta medicala pe tot programul . Sau daca are rezistanta fizica sa fie inscris la o scoala cu program after-school unde nu exista spatiu pentru odihna si recreere.  Oare parintii care au copii de clasa pregatitoare/clasa I au vizitat scoala pentru care opteaza? S-au informat de la alti parinti si elevi cum sta treaba acolo? Sau ce fel de invatatori sunt? Au realizat un interviu cu conducerea si cu invatatoarea, pentru a vedea care este „curentul”? Pentru ca, dupa parerea mea, interviul nu este DOAR instrumentul scolii… Marturisesc cu durere ca eu nu am procedat astfel cand mi-am aruncat copilul in clasele gimnaziale si voi regreta toata viata. Pentru ca era doar gardul vopsit pe dinafara.

(2) Pe locurile libere, se înscriu și, ulterior, se înmatriculează, copiii care provin din alte circumscripții școlare, în conformitate cu solicitările părinților și cu prevederile prezentei metodologii.

(3) În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere este stabilit ca diferența dintre numărul de locuri alocate pentru un anumit nivel de clasă – clasă pregătitoare, respectiv clasa I – și numărul de copii din circumscripție care trebuie înscriși la acel nivel de clasă. Exemplificarea modului în care se stabilește numărul de locuri libere, în sensul prezentului articol, se regăsește în anexa nr. 1b.

Art. 9. (1) În situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere de la părinți din afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere definite conform art. 8, vor fi aplicate criterii de departajare, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.

Alineatul urmator ne da o serie de parametri cu privire la departajare:

(2) Criteriile generale de departajare a copiilor, care se aplică în situația în care la o unitate de învățământ există mai multe cereri pentru înscrierea copiilor din afara circumscripției decât locuri libere, sunt următoarele:

a) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;

Criteriul a) ofera posibilitatea parintilor cu copii care au dizabilitati sa-si inscrie copiii pe locurile libere de la alte scoli decat cele din circumscriptie. Dar- daca scoala aleasa nu este pregatita pentru integrare? Daca nu are conditiile de resurse umane si infrastructura? Oare nu ar fi bine ca aceeasi comisie sa sugereze care este scoala mai potrivita? Sau macar ce criterii ar trebui sa indeplineasca? Sau ca prebuie sa se tina seama de faptul ca acesti copii trebiue integrati in clase cu numar diminuat de elevi? Aproape aceleasi probleme se pot lamuri si pentru criteriile b) si c)

b) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți sau provine de la o casă de copii;

c) existența unui document care dovedește că este orfan de un părinte sau provine dintr-o familie monoparentală;

d) existența unui document care dovedește că unul dintre părinți este cadru didactic/cadru didactic auxiliar/angajat în învățământ;

Dap… exact ceea ce am zis cu privire la vopsitul gardului… Si in catalogul copilului meu scria ca lucrez in invatamant, deci …

e) existența unui frate/a unei surori a copilului, înmatriculat/înmatriculată în unitatea de învățământ la care se solicită înscrierea.

3) În cazul în care numărul cererilor de înscriere de la părinți din afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul de locuri libere, criteriile generale de departajare se aplică succesiv, în ordinea în care apar ele la alin. (2).

Deci ordinea de  la a) la e) are importanta!

(4) Fiecare unitate de învățământ va stabili criterii specifice de departajare, care se aplică în situația în care pe ultimele locuri există copii aflați la egalitate din punctul de vedere al criteriilor menționate la alin. (2).

(5) Criteriile specifice menționate la alin. (4) nu pot fi discriminatorii și trebuie să țină cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație, indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, confesiune.

Aici e putin ciudat, deoarece ORICE criteriu de departajare este discriminatoriu prin insusi sensul sau. Probabil cel mai onest ar fi „primul venit-primul servit”, daca scoala inregistreaza oficial cererile in registru strict in ordinea sosirii.

(6) Este interzisă includerea printre criteriile specifice menționate la alin.(4) a oricăror tipuri de teste, examene și altele asemenea.

(7) Criteriile specifice menționate la alin. (4) nu pot include existența unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pentru înscrierea în clasa pregătitoare și în clasa I, sau orice alte proceduri care nu respectă spiritul și litera prezentei metodologii.

(8) În cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc liber, este înmatriculat un copil din altă circumscripție școlară, fratele său geamăn/sora sa geamănă va fi admis/admisă la aceeași unitate de învățământ, peste numărul de locuri alocat.

Art. 10. (1) Criteriile specifice de departajare menționate la art. 9 alin. (4) sunt stabilite în consiliul de administrație al unității de învățământ, și se transmit, spre aprobare, comisiei județene/a municipiului București.

Slava Domnului, poate se va tine seama de dreptate.

Pe de alta parte, poate si scolile ar trebui sa aiba dreptul de a refuza inscrierea unor copii daca au argumente prin care arata ca refuzul se face IN INTERESUL COPILULUI. De exemplu, lipsa medicului de permanenta pentru copiii cu boli cronice, lipsa serviciilor specializate sau a conditiilor de infrastructura pentru copiii cu cerinte speciale, numarul prea mare de copii din colectivele formate, lipsa personalului competent in educarea acelei categorii de copii. Mai bine un refuz cinstit si bine argumentat decat o acceptare formala si care aduce ulterior prejudicii copiilor.

(2) Criteriile specifice de departajare aprobate se anunță public, la data menționată în calendarul de înscriere, prin afișare la sediul unității de învățământ.

(3) Modificarea criteriilor specifice de departajare după această dată este interzisă.

Art. 11. (1) În funcție de situația specifică, părinții pot solicita înscrierea copiilor lor în altă localitate decât localitatea de domiciliu, inclusiv în alt județ.

(2) În cazurile menționate la alin. (1), părinții vor depune cererile-tip de înscriere la unitățile de învățământ nominalizate de ISJ/ISMB pentru înscrierea candidaților din alte localități.

(3) Informațiile referitoare la centrul special de înscriere, stabilit pentru înscrierea copiilor din altă localitate din județ sau din alt județ/municipiul București, sunt disponibile la școala de circumscripție.

Deci tot la scoala din cartier poate obtine orice parinte informatiile .

(4) Informațiile referitoare la centrul special de înscriere, stabilit pentru înscrierea copiilor din altă localitate din județ sau din alt județ/municipiul București, sunt disponibile și pe site-ul fiecărui inspectorat.

Doamne ajuta!

Mai puteti gasi legislatie si metodologii aici: http://educatieincluziva.wordpress.com/about/

O sinteza scurta a documentelor privind clasa pregatitoare si clasa I, aici: https://educatiapentruviitor.wordpress.com/2012/01/26/primele-informatii-despre-clasa-pregatitoare-ordin-metodologie-calendar-anexa/

Despre alegerea scolii potrivite, cititi aici: https://educatiapentruviitor.wordpress.com/2011/07/18/hai-la-scoala-i/

Despre experiente personale, aici: https://educatiapentruviitor.wordpress.com/2011/09/11/clasa-i-prima-zi-de-scoala/

Anunțuri

7 responses to “Comentarii despre inscrierea si evaluarea psihosomatica la clasa pregatitoare si clasa I

  1. Pentru Bucuresti gasiti detalii despre programarea la evaluarea psihosomatica pe site-ul http://www.cmbrae.ro

  2. doresc sa fac si eu o programare pentru evaloare an varsta de 6 ani copilul pentru grupa 0 pregatitoare scoala

    • Nu se fac aici programarile, daca nu puteti face programarile la scoala unde il inscrieti, va rog sa sunat la telefonul ‘verde” al inspectoratului scolar din judetul dumneavoastra, pentru a vi se da informatii de la fatza locului. Pentrunr. de telefon „telverde” special pentru inscriere, primele cifre sunt: 0800 816 -dupa care urmeaza ultimele trei cifre din prefixul Romtelecom al judetului. De exemplu, la Iasi prefixul este 0232 iar cele trei cifre de adaugat sunt 232, deci telverde pentru judetul Iasi iese 0800 816 232

  3. doresc ca sa fac o programare an varsta de 6 ani

    • Nu se fac aici programarile, va rog sa sunat la telefonul ‘verde” al inspectoratului scolar din judetul dumneavoastra, primele cifre sunt: 0800 816 -dupa care urmeaza ultimele trei cifre din prefixul Romtelecom al judetului. De exemplu, la Iasi prefixul este 0232 iar cele trei cifre de adaugat sunt 232, deci telverde pentru judetul Iasi iese 0800 816 232

  4. Pingback: Brosura pentru clasa pregatitoare/clasa I 2012-2013 | EDUCAȚIA PENTRU VIITOR

  5. Reblogged this on Educație incluzivă and commented:

    Doar opinii…

Comentează sau lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s