Galerie

Antiplictiseală- 6


Recent, lumea așa cum o cunoșteam s-a cutremurat și acum suntem obligați în mare măsură să apelăm la comunicarea la distanță, în scop personal, educațional sau profesional. Dat fiind specificul acestui mod de interacțiune, apar riscuri majore de alterare a relațiilor interumane dintre cei implicați, dacă nu există repere după care aceștia să își ghideze comunicarea.

În condițiile în care mare parte dintre noi lucrăm ”de acasă” sau ne ajutăm copiii să învețe de la distanță, cred că este necesar să învățăm niște reguli… De aceea, astăzi vă invit să citiți despre NETIQUETTE.

Cuvântul ”NETIQUETTE” este o combinație de „net” (în cazul nostru- internet) și „etichetă”- adică, regulile de politețe necesare interacțiunilor umane. Aceasta înseamnă respectarea punctelor de vedere ale celorlalți utilizatori și afișarea respectului reciproc, atunci când exprimați opiniile dvs. grupurilor de discuții online sau prietenilor.

NETIQUETTE este o calitate afișată de un cetățean digital (adică o persoană care folosește internetul sau noile tehnologii) în mod responsabil și respectuos. (un cetățean digital este oricine care folosește internetul sau tehnologia în mod responsabil)

”NETIQUETTE este echivalentul practicilor sociale standard pe care cineva le-ar folosi în viața de zi cu zi. La fel este să spui „te rog” și „mulțumesc” și să arăți același respect față de o persoană căreia ți-ai dori să ți se arate. Folosirea bunelor maniere, cum ar fi adresarea unui client sau coleg ca „domn” sau „doamnă”, este, de asemenea, un mod eficient de comunicare și manifestare a respectului. Când comunicați practic, cuvintele pot fi uneori interpretate greșit. Prin urmare, este important să folosiți (reguli) NETIQUETTE adecvate pentru a arăta sinceritate și respect.”

https://groups.google.com/forum/#!msg/ofla/09VZFZoiFTQ/K8klcSsQAQAJ )

Iată o serie de reguli NETIQUETTE, ”culese” din diferite surse, pe care le-am redactat astfel încât să vă ofere cât mai multe repere în activitatea noastră de grup, on-line:

REGULĂ DE BAZĂ: Dacă NU ați face sau NU ați spune ceva în viața reală, nu o faceți NICI online! Oricât ați încerca să vă ”ștergeți urmele”, undeva pe net acestea rămân!

  1. Stabiliți o serie de reguli de comunicare, încă de la înființarea grupului. Solicitați membrilor propuneri în acest sens și revizuiți regulile periodic, dacă sesizați că ceva nu merge conform așteptărilor. Asigurați-vă că toți membrii au înțeles ce au de făcut. Asigurați-vă că toți membrii cunosc cine -ce -este pe grup (status și rol) , în ceea ce privește scopul creării acestuia.

2.Rămâneți pe subiect. Nu umpleți conversația cu elemente care nu servesc scopului grupului. Fiți direct atunci când aveți o conversație. Aceasta ar trebui să includă definirea clară a obiectivelor și așteptărilor privind postarea dvs. Alte subiecte pot fi distribuite separat sau măcar clasificate ca off-topic. Înainte de a posta subiectul dvs. pe grupul de discuții, verificați dacă cineva a postat-o ​​deja și a primit un răspuns. Nu publicați linkuri, comentarii, gânduri sau imagini irelevante. Dacă aveți situații sau probleme, dificultăți personale/ individuale, contactați individual doar pe cei care v-ar putea da soluții, nu aglomerați comunicarea de grup. Trimiteți un mesaj grupului numai atunci când considerați că  beneficiază de conținutul acestuia toată lumea. Trimiteți mesaje precum „mulțumesc pentru informații” sau „și eu” către persoane fizice – nu către întreaga listă. Nu trimiteți mesaje administrative, cum ar fi „scoateți-mă din listă” pe forumul grupului. În schimb, utilizați linkul din partea de jos a grupului sau e-mail pentru a părăsi grupul.

3.Comunicați neconflictual. Evitați un limbaj care ar putea fi perceput ca un ton de confruntare sau sarcastic. În timp ce tachinarea jucăușă este un mod minunat de a cunoaște pe cineva, nu este ceva care ar trebui să fie expus într-un ”birou” virtual. Puneți întrebări de lămurire când aveți impresia că e vorba de un conflict, pentru a clarifica situația. O neînțelegere poate fi ușor interpretată greșit și poate duce la conflicte. Nu scrieți nimic care sună furios sau sarcastic, chiar și ca o glumă, pentru că fără să vă auziți tonul vocii, partenerii dvs. de dialog nu ar putea să vă dați seama că glumiți. Respectați părerile colegilor de grup. Dacă simțiți nevoia să nu fiți de acord, faceți acest lucru respectuos și recunoașteți punctele valabile din argumentul colegului de clasă. Recunoașteți că alții au dreptul să aibă propria lor perspectivă asupra problemei. Amintiți-vă întotdeauna să spuneți „Vă rog” și „Vă mulțumim” când solicitați ceva membrilor grupului.

4.Comunicați în timp util. Stabiliți un orar de lucru convenabil tuturor membrilor și respectați-l. Asta va ajuta la obținerea răspunsurilor așteptate într-un timp dat. De asemenea, respectarea unui orar nu va mai crea deranj pentru membrii grupului, ale căror dispozitive ar putea scoate avertizări sonore la ore și în locuri nepotrivite. Când răspundeți unui client sau coleg, fiți conștienți de timpul lăsat între răspunsuri. Atunci când apare o pauză mai lungă, este posibil ca așteptările să nu fie îndeplinite și acest lucru poate lăsa partenerul de dialog să se simtă ignorat. De asemenea, poate determina o relație încordată și mai dificilă.

  1. Textul contează. Folosirea neglijentă a gramaticii și valorificării necorespunzătoare poate seta un ton neintenționat atunci când comunicați prin text. Utilizarea excesivă a scrierii cu MAJUSCULE în întregul text poate fi deranjantă, fiind percepută ca STRIGĂT. Este important de asemenea să citiți și să corectați textul înainte de a-l posta. Fiți succint. Dacă scrieți o disertație lungă ca răspuns la o întrebare simplă, este puțin probabil ca cineva să-și petreacă timpul să citească totul. Dacă vă referiți la ceva spus de colegul de dialog mai devreme în discuție, citați doar câteva linii cheie din postarea lor, astfel încât alții nu vor trebui să se întoarcă pentru a-și da seama la ce postare faceți referire. Efectuați o verificare ortografică și gramaticală înainte de a posta ceva în grupul de discuții. Durează doar un minut și poate face diferența între a suna ca un prost și a suna competent.
  2. Recunoașterea contribuțiilor. Fiți generos cu feedback-ul pozitiv pentru membrii grupului. Acest lucru va crea încredere în activitatea virtuală și va ajuta la dezvoltarea unui mediu mai productiv.
  3. Verificați înțelegerea. Faceți-vă timp pentru a vă opri și confirmați că toate ideile și conceptele pe care le comunicați sunt înțelese. Când nu înțelegeți, întrebați ce idei sau concepte au fost ratate și încercați să le abordați diferit.
  4. Fiți un bun ascultător. Nu numai că este important să ascultați informațiile schimbate, dar este important să verificați și nuanțele sau ezitările. A fi capabil să asculți și să identifici aceste indicii este esențial în dezvoltarea unei punți de comunicare mai clare.
  5. Atenție egală. Asigurați-vă că acordați atenție similară tuturor părților în timpul conversațiilor și reuniunilor. Acest lucru asigură o mai bună utilizare a timpului și face mai puțin probabil să pierdeți detaliile cheie prezentate. De asemenea, comunicarea grupului va avea un caracter democratic.
  6. Consensul înainte de încheiere. La sfârșitul unei conversații, toate părțile ar trebui să cadă de acord cu privire la progresele înregistrate și să stabilească o cronologie pentru orice sarcini ulterioare. Este important să revizuiți obiectivele pentru a vă asigura că toate sunt finalizate.

***Am redactat aceste sfaturi atât pe baza experienței altora, care au scris despre NETIQUETTE, dar și din experiența din aceste zile, cu greșelile, dar și cu aspectele pozitive ale grupurilor în care activez on-line.

***În orice grup, pe perioada existenței acestuia, până la epuizarea scopului, este nevoie de reguli de funcționare. Acestea se pot seta de la bun început, ajutând de timpuriu la o mai bună structurare a activității, dar se pot și formula pe parcurs, în funcție de nevoile sesizate. În oricare dintre aceste situații, este necesară revizuirea setului de reguli, după caz.

***Iată niște surse după care m-am ”inspirat”, în ideea că doriți să aflați mai multe…

Succes și … SĂNĂTATE!

https://desk30sm.blogspot.com/2018/02/ce-este-NETIQUETTE-cateva-reguli-si.html

https://www.summitcpa.net/blog/NETIQUETTE-for-virtual-employees

http://blogs.onlineeducation.touro.edu/15-rules-NETIQUETTE-online-discussion-boards/

https://groups.google.com/forum/#!msg/ofla/09VZFZoiFTQ/K8klcSsQAQAJ

 

 

Comentează sau lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s