Galerie

Antiplictiseală- 7


Salut, voi enumera, în continuarea postărilor Antiplictiseală I și II, alte activități distractive de stimulare și psihomotricitate, pentru copii.

Deoarece unele persoane nu înțeleg de ce sugerez (prin descrieri care să poată fi înțelese și de cei fără studii ”doctorale”) aceste activități realizate cu materiale ”de prin casă”, precizez că nu mă adresez celor care își permit în această stare de criză să cumpere/ să comande jocuri și jucării fițoase… Bravo lor! Dar eu mă pun în locul celor care se zbat acum să răzbească prin greutăți, pentru că știu că și ei își iubesc copiii… Totuși, poate și cei cu situație bună ar putea încerca aceste activități, să vedem ce reacție ar avea micii beneficiari…

Reamintesc faptul că aceste activități sunt recomandate și pentru seniorii noștri cu dificultăți cognitive, ca terapie ocupațională și de menținere a funcțiilor afectate.

11.Sticla mâncăcioasă

Materiale: o sticlă de plastic cât mai mare, cu agățătoare; o minge dezumflată, sau un ghem , sau o hârtie făcută ghem; o bucată de scotch pentru trasarea liniei de aruncare, sau un marker care se șterge ușor(dacă se alege o zonă pe gresie sau pe mozaic); o hârtie și un pix;

Decupați sticla pe lateral, astfel încât mingea/ghemul/ hârtia boțito să încapă lejer. Puteți orna sticla cu ochi și cu ”gură” în jurul decupajului făcut.

Se aruncă mingea/ghemul/hârtia spre ”gura” sticlei, cu îndrumarea de a ținti linia ochi- mână- sticlă. Pe hârtie se desenează un tabel cu numele jucătorilor, pentru a se nota numărul de reușite. Se stabilește un timp de joc, setând alarma telefonului pentru stop joc. Distanța dintre jucători și sticlă, stabilită cu linie de scotch/ cu marker nu trebuie să fie prea mare, pentru că obiectul aruncat nu este suficient de greu, din motive de protecție a obiectelor din jur 🙂

Variante:

a) Agățați sticla într-o zonă mai liberă, la înălțimea ochilor copilului. Se aruncă ținând mâna sus, cam în dreptul umărului.

b)Puneți sticla pe podea. Se aruncă ținând mâna în jos, la coapsă.

Jocul se termină când toți jucătorii își consumă timpul de aruncare. Se calculează punctajul și i se poate da câștigătorului un ”avantaj”- e bine să stabiliți de la început ”miza” partidei.a98a3119f4ce793a6526628962031b3f

12. Ce putem face cu o cutie/ un capac de carton 

Avem nevoie de: o cutie/ un capac de carton; diferite obiecte, nu mai mari în dimensiuni decât ce poate prinde copilul în palmă; un foarfec sau un cutter.

a) capac de carton cu gaură cât să treacă obiectul ales prin ea (capacul trebuie să aibă margini) și cocoloș de hârtie/ folie de aluminiu sau minge sau portocală/ măr etc.

  • Joc de unul singur: se pune obiectul ales pe capac și se mișcă ușor capacul, cu ambele mâini, pentru a face obiectul să treacă prin gaură.
  • Joc în perechi: fiecare dintre cei doi participanți ține de un capăt al capacului și se sincronizează cu partenerul de joc pentru a face obiectul să treacă prin gaură.
  • Joc cu mai mulți participanți: fiecare participant are dreptul la a încerca să treacă obiectul prin gaură până ce se numără de către ceilalți până la…. 20- 30 etc, stabilesc jucătorii). Se stabilește și numărul de runde prin care să treacă toți participanții și se ține scorul. Câștigătorul primește un avanțaj ca premiu.

b) capac sau cutie de carton pentru jocuri cu mașinuțe sau păpuși etc

Cu markerul sau cu scotch colorat, desenați împreună în interiorul cutiei un traseu pentru mașinuță sau un interior de căsuță. Copiii pot desena pe pereții cutiei tablouri, uși, ferestre, etc. Puteți pune împreună  în ”cameră” diferite obiecte , jucării, pentru amenajare. Ar putea fi un motiv de dialog, fie cu privire la traseul mașinuței și reguli de circulație, fie cu privire la motivul pentru care împodobiți camera.

c) o cutie de carton suficient de mare (fără capac!)

Dacă aveți o cutie suficient de mare, la care eventual să prelungiți un capăt tăind lateral unul din pereți, puteți realiza un ”spațiu intim” în care copilul să-și pună o pernuță sau niște plușuri și să realizeze diferite activități – de exemplu să deseneze/ mâzgâlească pereții cutiei după bunul plac. Cele mai multe persoane- deci și copii- au nevoie de perioade de timp ”cu ei înșiși”…

Cu o cutie / un capac de carton se pot organiza o mulțime de jocuri și de activități, depinde de interesul și imaginația noastră să le realizăm…

13. Ne creăm propriile rutine

Material: un telefon cu cameră

Copilul are de realizat, uneori zilnic, activități în 2-3 sau mai multe etape. Alegem sarcini pentru care, încă, are nevoie de asistența noastră. În timpul realizării activității alese, facem fotografii cu etapele necesare. De câteva ori după aceea, când sarcina se repetă, recapitulăm mai întâi etapele de realizare, cu ajutorul fotografiilor de pe telefon. Când observăm memorarea de către copil a etapelor (de exemplu poate descrie etapele singur, cu ajutorul setului de fotografii), scădem treptat asistența directă și ne rezumăm la observarea îndeplinirii acesteia, intervenind doar dacă este cazul. Dacă activitatea nu este riscantă, se poate acorda copilului autonomie în realizare, noi verificând doar rezultatul final.

14. Rețete de familie

Această activitate este recomandată în cazul în care copilul poate scrie (oarecum) independent. Este atât o formă de consolidare a deprinderilor de scriere, cât și de formare a unor deprinderi de viață independentă.

Materiale: un caiet sau foi de hârtie într-un dosar/ într-o mapă, pix.

Prepararea hranei este o activitate care are loc în fiecare casă și, de multe ori, devine mai obositoare, dată fiind nevoia de a supraveghea copiii sau a le ocupa timpul, să nu aibă alte idei… 🙂

Pregătiți un caiet (sau o mapă/ un dosar cu foi) de REȚETE DE FAMILIE și un pix. În timp ce pregătiți masa, ajutați copilul să noteze în caiet, cu cuvintele lui, rețeta dumneavoastră: ce ingrediente puneți, cum le pregătiți pentru adăugare, de ce efectuați diferite acțiuni (de ce amestecați? de ce puneți sarea la urmă? etc). Copilul poate efectua el însuși unele dintre acțiuni sau vă poate acorda sprijin (să aducă ceva, să pună în chiuvetă ustensilele folosite, etc).

Această activitate pregătește copilul pentru viață independentă, consolidează deprinderile de scriere, susține starea de bine a participanților și, nu în ultimul rând, sprijină consolidarea relațiilor cu copilul. 

Iată o poză ”furată” de pe net, să vă deschidă apetitul! 🙂

6a0133ec490e97970b01bb09b80f3f970d-800wi

15. Costume

Materiale: haine, accesorii, încălțăminte, măști, etc- curate, nepurtate pe afară.

a) Bal mascat

O seară în familie mai amuzantă, atunci când plictiseala sau tensiunea se acumulează: puteți confecționa măști , coronițe sau alte accesorii , din materiale la îndemână. Improvizați din haine, accesorii, alte obiecte, costume haioase. Pentru că noi, doamnele, nu putem folosi ca de obicei produsele de machiaj, putem sacrifica o parte din ele pentru realizarea unor desene pe piele ( face-paint). Oricum, la culcare, toată lumea se va spăla!

Alegeți piese muzicale vesele, dansați, faceți jocuri de rol. Foarte amuzant!

b) Parada modei

În această perioadă nu prea avem când și unde să ne ducem , dar asta nu înseamnă că ar trebui să renunțăm la a ne găti!

Puteți proba diferite moduri de combinare a hainelor ( dacă sunt curate, se poate face schimb de haine între membrii familiei, să fie mai amuzant!). În acest fel, petreceți timpul în mod distractiv dar aveți ocazia să faceți și o revizie a stării obiectelor de îmbrăcăminte (care au rămas mici? pe care le puteți modifica? pe care trebuie să le reparati? pe care să le strângeți , pentru că au ieșit din sezon?).

16.Picnic

Ne este dor tuturor de activitățile în aer liber! Printre acestea, picnicurile sunt agreate de foarte mulți dintre noi!

Materiale:

–  dacă spațiul ales pentru picnic (podea sau un pat mai mare) este în risc să se păteze, e bine să așternem mai întâi o mușama sau alt obiect protector; 

față de masă, veselă(eventual de unică folosință) pe care le-am folosi în mod normal la picnic;

-gustări care pot fi servite la picnicul improvizat;

dacă e posibil, fond sonor cu sunete din natură- de pe Youtube, de pe telefon etc;

dacă este posibil, așezăm în apropierea zonei de picnic plante de apartament, imagini din natură, un laptop cu imagini și sunete din natură,etc.- pentru a crea un cadru cât mai apropiat de ieșirea la un picnic; căutați pe net videoclipuri, cu ajutorul expresiei: nature sounds.

Purtați obiectele de îmbrăcăminte adecvate unui picnic. Implicați toți membrii familiei în pregătiri. Când toate sunt gata, distracție plăcută! Nu uitați că , la final, toată lumea se implică în strângerea lucrurilor folosite și în curățarea locului! Asta vom aplica ulterior și când ieșim în natură!

17.Camping sub masă

Fiecare dintre noi are nevoie de momente cu sine însuși… Fie că e obosit, fie că trăiește într-o casă cam aglomerată, copilul uneori are nevoie de un spațiu al lui, pe care noi nu i-l putem oferi de fiecare dată…

Materiale: o masă cât mai mare, un cearșaf /o pătură/ o cuvertură, covoraș, pernuțe, plușuri, jucării agreate de copil, o gustare, etc; telefon cu alarmă.

tents

Acoperiți laturile mesei cu cearșaful/ pătura/ cuvertura. Amenajați, eventual cu copilul, spațiul de sub masă, să fie confortabil. Puneți jucării sau jocuri , cărticele, un fruct, un sandwich etc după preferințe. Setați un timp dat pentru ocuparea cortului, punând alarma pe telefon. Dacă aveți mai mulți ”beneficiari”, setarea timpului va atenua din ”lupta” pentru ocuparea cortului. Încercați să nu întrerupeți șederea în cort, decât dacă e alegerea ”beneficiarului”.

Am scris ”beneficiar” și nu ”copil”, pentru că s-ar putea să aveți chiar și dumneavoastră chef să petreceți câteva minute în liniște și să vă așteptați rândul (eventual trageți la sorți ordinea)… 🙂

Distracție plăcută și… stați cât mai mult în casă!

Comentează sau lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s