Dragii mei, cei care v-ați trezit cu grădinițele și școlile închise de #coronavirus, cu îndemnul #staiîncasă…
Copiii închiși între patru pereți tind să se plictisească și să ne întoarcă pe dos casa, spre disperarea noastră… Așa că, ar fi bine să le dăm ceva de făcut!
M-am gândit să fac o ”vânătoare” de activități pe net și să vă ofer sugestii … Activități care se pot organiza cu ce avem pe îndemână prin casă, pentru că orice joc sau jucărie costă, plus că nu e recomandat să tot bântuim prin magazine, mai ales când avem și copii…
Iată 6 sugestii pentru azi:
- Spălatul pe mâini
Materiale: marker/ carioca, apă, săpun, prosop; opțional: schema spălării corecte pe mâini
Toți specialiștii spun că spălatul pe mâini este esențial zilele astea… O mamă din America a găsit o soluție bună pentru a se convinge că acest lucru este bine realizat de copiii ei.
Vă redau ”secretul”, cu câteva sfaturi:
Desenați pe mânuțe diferite figuri- inimioare, emoticoane. Dacă după spălatul pe mâini s-au șters, înseamnă că totul e în regulă.
Sfat: alegeți un marker whiteboard sau o carioca dintre acelea care se spală cu apă. Testați mai întâi dumneavoastră , să vedeți dacă și în cât timp se spală. Mai puteți pune lângă chiuvetă , dacă aveți imprimantă, o schemă de spălare corectă
2. Programul zilei
Materiale: hârtie+ pix sau listă scrisă la calculator și imprimată, agrafe de birou sau bolduri, ideal: introducere de imagini pentru copiii care nu pot citi încă
Faceți o listă a activităților zilnice, stabilind orele și timpul de realizare (cu aproximație unde e cazul). Încercați să implicați copiii în realizarea listei, chiar dacă nu știu să citească . Dacă într-una din zile doriți să introduceți alte activități, scrieți-le cu o seară înainte, tot implicând copiii, pe bucăți de hârtie și prindeți-le cu agrafe sau bolduri pe deasupra activităților care ocupă perioada de timp respectivă.
Listă zilnică sugerată (stabiliți orele în funcție de programul familiei și ritmul copilului)
-trezirea
-toaleta de dimineață (includeți schimbarea pijamalelor cu alte haine, dacă stăm în casă nu e cazul să ne neglijăm!)
-micul dejun
-verificare programul zilei
-activități lejere (preferate de copii- jucării, colorare, audiții muzicale etc.) ;sau ieșire în aer liber supravegheată, în zone fără risc
-activități gospodărești
-activități școlare
-prânz
-activități gospodărești
-activități în liniște – colorat, lectură, audiții, jocuri preferate de copii, somn la prânz
-activități școlare
-activități distractive cu toți membrii familiei, ieșire în aer liber dacă sunt asigurate condițiile
-cină
-verificarea programului zilei următoare
-Tv – după caz!
-duș, dinți, pijamale etc
-culcarea
Sfaturi: În perioada asta agitată, copilul are nevoie de ancore de siguranță. Concepeți un program suficient de clar dar și posibil de respectat, pentru a asigura copilului un confort.
3.Emoții
Materiale: Emoticoane care să exprime diferite stări- printate sau chiar salvate ca poze pe telefon
În perioadele dificile, nici noi, adulții nu reușim să distingem prin ce emoții trecem și din ce motiv. Cu atât mai mult, copiii trec prin stări negative, deoarece văd că lumea lor se cam zdruncină și nu prea au posibilitatea să își exprime stările.
De aceea, propun un joc prin care să le dăm posibilitatea să exprime ce simt, pentru a putea interveni , în beneficiul echilibrului lor emoțional.
Faceți un cerc cu toți membrii familiei. Luați fiecare emoticon și discutați ce emoție reprezintă. Faceți turul cercului , fiecare ia cuvântul și dă exemple de situații în care cineva poate simți acea emoție : ”poți fi trist dacă….”; ”poți simți iubire când…” etc. (sfat: nu recomand să forțăm prin a le cere să dea exemple directe din experiența lor, pentru a se putea exprima în siguranță; depinde de noi să interpretăm corect și, după un timp, să clarificăm cu ei problemele sesizate). Ar fi excelent dacă ar putea începe copiii să dea exemple, dar este OK dacă începem noi, cel puțin prima dată când jucăm.
IATĂ CÂTEVA EXEMPLE DE ABORDARE:
CALM
EXCELENT
NERVOS
MIRAT
TRIST
SUPĂRAT
SECRETOS
AM ÎNTREBĂRI
PLIN DE IUBIRE
RECUNOSCĂTOR
4.Vânătoare de comori -prin casă- varianta 1
Materiale: listă de cerințe de pe care să citiți copilului sau să-și citească singur; sau, bilețele, câte unul pentru fiecare cerință, într-un borcan, copilul extrage câte un bilețel și îi citiți sau își citește singur ce are de căutat
Idei amuzante de vânătoare de comori
Caută/ Arată și numește
# 1. Ceva rotund
# 2. Ceva din plastic
# 3. Ceva roșu
# 4. Ceva făcut din pânză
# 5. Ceva care începe cu litera… (completați dvs)
# 6. Ceva vechi
# 7. Ceva mai mic decât un măr
# 8. Ceva cu numere afișate
# 9. Ceva mai înalt decât tine
# 10. Ceva cu care te poți juca
# 11. Ceva folosit când te joci afară
# 12. Ceva cu care te joci aruncând
# 13. Ceva pe care îl poți folosi doar în aer liber
# 14. Ceva pe care îl puteți folosi doar în interior
# 15. Ceva ce numai un adult ar folosi (ce folosește mama/ tata/ bunica)
# 16. Ceva ce ar folosi doar un copil
# 18. Ceva moale
# 19. Ceva făcut din cauciuc
# 20. Ceva care trebuie udat
Sfaturi:
Asigurați-vă că în spațiul în care vă jucați există lucruri potrivite cerințelor. Asigurați-vă că în timpul jocului copilul nu dărâmă lucruri și nu riscă accidentări.
5. La țintă!
Materiale: o minge dezumflată de ținut într-o palmă sau o minge jucăria cățelului sau niște boabe de fasole legate într-o batistă etc (un obiect care să nu sară dacă este aruncat, pentru binele vitrinelor … ), o bucată de carton (sau o porțiune cu gresie – mozaic) , marker sau scotch colorat/ de zugrăvit, foaie și pix
Trasați o țintă cu punctaje pe carton cu markerul sau pe gresie/ mozaic cu scotch (scrieți pe scotch punctajul alocat fiecărui cerc). Dacă e carton, tot ar fi bine să îl fixați cu scotch. Pe hârtie , faceți un tabel cu participanții. Stabiliți cât timp durează jocul. puteți folosi alarma de la telefon sau o clepsidră. Stabiliți care este premiul (câștigătorul alege ce joc va urma sau ce program Tv se va viziona în timpul alocat etc Fiecare participant își așteaptă rândul și aruncă mingea/ obiectul pregătit spre țintă. Se notează punctajul obținut, pe tabel.
Sfat: înainte de joc, nu uitați să dați un mop cu dezinfectant pe porțiunea aleasă pentru joc. La final, spălatul pe mâini e obligatoriu!
6. Vizite virtuale la muzee
Ca alternativă pentru programul de lectură sau de vizionare Tv, putem organiza ”vizite” pe internet la obiective turistice care au tururi virtuale sau imagini în direct:
http://www.cimec.ro/muzee/muzee-cu-tur-virtual.html
Sfat: Implicați în asta cât mai mulți membri ai familiei, comentați, explicați, răspundeți la întrebări cum vă pricepeți, ca și cum ați fi în locul vizitat!
... Cam atât pe azi! Dar voi reveni, cu alte sugestii pentru voi! Stați în casă! 🙂